torstai
19.5.
16.30
kuukauden pohjoismainen elokuva:Wildland
 
perjantai
20.5.
12.45
SENIORIKINO: VIIM. NÄYTÖS:70 on vain numero
15.00
seniorikino: ensi-ilta:Elizabeth
17.00
ENSI-ILTA:Memoria
 
maanantai
23.5.
12.30
SENIORIKINO:Eiffel
15.00
SENIORIKINO:Elizabeth
17.00
VIIM. NÄYTÖS: JUSSI-VOITTAJA:Hytti nro 6
19.15
VIIMEINEN NÄYTÖS:Ted K
 
tiistai
24.5. kahdeksan euron päivä
10.30
AAMUKINO:Elizabeth
15.00
SENIORIKINO:Memoria
20.20
RAVINTOLA RAINA -TAPAHTUMA:MM-Jääkiekko: Suomi - Tšekki
 
perjantai
27.5.
16.30
 
lauantai
28.5.
 
keskiviikko
1.6.
18.00
TEKIJÄVIERAILUNÄYTÖS:Toiset äänet
 

Huom! Nettilipunmyynti sulkeutuu tunti ennen näytöksen alkua.

Note! Online ticket sale closes 1 hour before the screening.

 

Huom! Nettikaupasta ostettaviin tuotteisiin lisätään 0,50€ varausmaksu.
Please note! 0,50€ fee will be added to products purchased online.

Elizabeth Elizabeth Elizabeth II on pisimpään vallassa ollut brittimonarkki, tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta hänen kruunajaisistaan. Hän on elänyt ja hallinnut läpi suurten muutosten, vahtinut maailmaa kuin salaperäinen hahmo, jonka kaikki tietävät, mutta harvat tuntevat. Häntä on näytellyt Helen Mirren The Queenissa , Olivia Colman The Crownissa , hänet on ikuistanut Andy Warhol ja hän on inspiroinut Beatles-kappaleita. Nyt tulee Roger Michellin ( Notting Hill, Nothing Like a Dame ) ohjaama kaikenkattava kuvaus ELIZABETH, joka kunnioittaa ja läpikäy lähes satavuotisen elon, yhteen nivottuna vuosisadan historiallisten virstanpylväiden kanssa. Memoria Memoria Cannesin elokuvajuhlien Kultaisella palmulla palkittu visionääriohjaaja Apichatpong Weerasethakul on ohjannut ensimmäisen englanninkielisen elokuvansa. Tilda Swinton näyttelee skotlantilaista naista, joka kuultuaan aamuisin kovan pamauksen lähtee sekä aistilliselle että todelliselle matkalle Kolumbian viidakkoon. Memoria on upea mystinen elokuvaelämys miltei kaikille aisteille. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin ylivoimaisesti katsotuin hitti.   Tekstitys: suomi Downton Abbey - uusi aikakausi Downton Abbey - uusi aikakausi Maailmanlaajuinen ilmiö Downton Abbey tekee paluun elokuvateattereihin uudessa elokuvassa Downton Abbey: Uusi aikakausi , joka tuo jälleen yhteen koko näyttelijäkaartin. Tutut hahmot lähtevät loisteliaalle matkalle Etelä-Ranskaan selvittämään leskikreivittären perimän kartanon arvoitusta. Kevään elokuvatapaus on palkitun tuottaja Julian Fellowesin käsialaa. Eiffel Eiffel Yksi kaikkien aikojen parhaimmista insinööreistä, Gustave Eiffel (Romain Duris), on juuri saanut valmiiksi yhteistyönä suunnittelemansa Vapauden patsaan. Ranskan hallitus painostaa nyt häntä luomaan jotakin vuoden 1889 Pariisin maailmannäyttelyyn, mutta Eiffel haluaa keskittyä rautatietöihinsä. Kaikki muuttuu, kun Eiffel tapaa naisen menneisyydestään (Emma Mackey), ja tuo kohtaaminen innoittaa häntä muuttamaan Pariisin siluetin ikuisiksi ajoiksi. Ohjaaja Martin Bourboulon ja hänen tekijäjoukkonsa ovat luoneet valkokankaalle hyvin inhimillisen kuvauksen uskaliaasta yrittäjästä, joka omistautui työskentelemään yhdessä ja rinta rinnan työmiestensä kanssa heidän rakentaessaan 300-metristä Eiffelin tornia, joka on yhtä lumoava nyt kuin se oli valmistuessaan vuonna 1889. Everything Everywhere All At Once Everything Everywhere All At Once Daniel Kwanin ja Daniel Scheinertin, yhteisnimellä Daniels, ohjaama hauska ja törkeän sydämellinen scifi-toimintaseikkailu naisesta (Michelle Yeoh), joka ei kykene hoitamaan verojaan. Nainen päätyy hullunkuriseen seikkailuun, jossa hän, ja ainoastaan hän, kykenee pelastamaan maailman tutkimalla elämäänsä liittyviä multiversumeja. Letterboxdin Top 250 -listauksessa kärkisijalle yltänyt mielikuvituksellinen, liikuttava, yleisöt ja kriitikot ympäri maailman hurmannut Everything Everywhere All at Once on kevään ehdoton elokuvatapaus. ”Mukaansatempaava ja hulvaton elokuva haastaa The Matrixin uraauurtavan aseman” - POLYGON "Kaikkien aikojen paras multiversumi-elokuva"  - DEN OF GEEK "Loistava" - SLASHFILM "Ilahduttava ja täynnä hervottomia toimintakohtauksia"  - IGN "Sydämellinen ja hauska" - THE DAILY BEAST "Välitön klassikko" - INDIEWIRE   Isoäiti Isoäiti ~ Kaikkea muuta, kunhan ei laimeaa elämää ~ Isoäit i  (Juniper) on Matthew J. Savillen ohjaama elokuva, jonka nimiosassa Charlotte Rampling tekee uskomattoman hienon roolityön luonnonvoimaa muistuttavana isoäitinä. Se on intiimi, koskettava ja herkkä kuvaus yhden perheen ylä- ja alamäistä. Teini-ikäinen Sam (George Ferrier)  erotetaan sisäoppilaitoksesta ja palatessaan kotiin hän kohtaa, giniä litkivän isoäitinsä Ruthin (Charlotte Rampling) joka on muuttanut Samin ja isänsä kotiin. Samin täytyy alkaa huolehtia isoäidistään. Syntyy ainutlaatuinen tahtojen taistelu, jonka johdosta heidän molempien elämä saa uuden merkityksen.   Fabian - moralistin tarina Fabian - moralistin tarina 1930-luvun Berliini. Nouseva saksalaistähti Tom Schilling näyttelee nuorta Jakob Fabiania, joka kuluttaa päivänsä tyhjänpäiväisessä työssä tupakkayhtiön mainosmiehenä, mutta herää eloon öisin vaeltamaan hedonististen nautintojen perässä Berliinin tummanpuhuvilla kujilla ja paheellisissa yökerhoissa. Kyyninen Jakob kohtaa yössä liikkuvan Cornelian (Saskia Rosendahl) ja rakastuu, mutta maailma heidän ympärillään alkaa hajota. Natsien valtaannousun merkit ovat jo ilmassa. Elokuva perustuu Erich Kästnerin samannimiseen romaaniin.  Armotonta menoa - Hoivatyön lauluja Armotonta menoa - Hoivatyön lauluja Ke 13.4. klo 18:00 näytöksessä paikalla ohjaaja Susanna Helke, gerontologian professori Marja Jylhä sekä aluevaltuuston varapuheenjohtaja Hanna Laine. Näytöksen jälkeen keskustelua elokuvasta sekä suomalaisen vanhushoivan tilasta. Armotonta menoa – hoivatyön lauluja on tumman huumorin sävyttämä dokumentaarinen lauluelokuva suomalaisen vanhusten hoivan tilasta, hoivatyön tekijöistä ja kokijoista hoivan markkinoilla. Dokumentaaristen episodien ja laulujen kautta elokuva kertoo kriisiytyneen vanhushoivan arjesta. Elokuvan keskeinen tarinahahmo on lähihoitaja Tiina . Hän oli ensimmäisiä hoitajia, joka toi esiin ongelmia ympärivuorokautisessa hoivassa, joutuen yksityisen yrityksen ja kaupunkinsa mustalle listalle. Kaavin kunnan eläkeläiset joutuvat seuraamaan sivusta kunnassaan tapahtuvaa hoivayksikön ulkoistusta. He ovat aktiivisia ja tuntevat asiansa, mutta demokraattinen päätöksenteko on karannut kuntalaisten ulottumattomiin. Kestävyysvajeen yhtälöä ratkotaan myös digiloikkaa tekemällä: robotti kohtaa vanhuksia hoivakodissa, hoitajat työskentelevät etähoivakeskuksessa. Tehokkuuden, voitontavoittelun ja säästöjen ristipaineessa hoivatyön eetos on rapautunut. Ikäihmisistä puhutaan vain taloudellisen kasvun jarruna ja työtä tekevien taakkana. Elokuva muistuttaa siitä, mistä työmarkkinoille hyödyttömien ihmisten hoivassa on kyse: jakamattomasta ihmisarvosta. Laulujen kautta elokuva luo katseen hoivan kaupallistamisen ja hoivan eetoksen väliseen yhteensovittamattomuuteen. Siitä mistä ei voi puhua, on laulettava.   Ohjaajan sana  Miten on mahdollista, että vauraassa hyvinvointivaltiossa on kaltoin kohdeltuja, aliravittuja ja heitteille jätettyjä vanhuksia hoivayksiköissä ja kodeissaan? Onko suhteemme hyvinvointivaltioon muuttunut näin perustavanlaatuisesti? Ja onko kansalaisilta kysytty, kannatammeko veronmaksajina hoivapalveluiden ulkoistamista yksityisille hoivajäteille vai haluaisimmeko käyttää verorahoja toisin?  Näennäisen neutraalilla talouden kielellä syrjitään ja leimataan salakavalasti sukupolvia, jotka ovat rakentaneet alkuperäistä hyvinvointiyhteiskuntamme. Ikäihmisistä puhutaan ”kestävyysvajeena”, ”työikäisten taakkana”, ”vanhusvuorina” ja ”vääristyneinä väestöpyramideina”. Samalla hoivatyöntekijät juoksevat yhä järjettömämmässä tehostamisen oravanpyörässä. Yksittäisten epäkohtien tai syyllisten nimeämistä enemmän halusin tehdä elokuvan keinoin näkyväksi korroosion kaltaisen ilmiön; jos hoivan arvoa mitataan vain rahassa, se mikä ihmisen hoitamisen ytimessä on, tuhoutuu.  Lauluelokuva on keino tehdä näkyväksi jotain, josta olisi muutoin mahdotonta puhua. Elokuvan käynnistämässä kampanjassa hoivatyöntekijät kirjoittivat sähköpostitse meille työstään ja suurin osa heistä kertoi, ettei uskaltaisi puhua kokemuksistaan kameran edessä. Elokuvan sydän löytyi, kun Anna-Mari Kähärä sävelsi, laulaen siirtolapuutarhamökissään yökaudet satoja demoraitoja, kirjeiden tekstejä kuoromusiikiksi. Hoivatyöntekijöiden kuoro todistaa laulaen tätä hoitajien ahdinkoa. Myös teknokraattien ja poliitikkojen talousmumina muuntui laulun sanoiksi: kiihdytinjarrut, elinvaihealijäämät ja kestävyysvajeet alkoivat soida musiikkina. Itä-suomalaiset jumppaavat ja sauvakävelevät eläkeläiset laulavat kuvissa, antaen tyhjälle talouskielelle kasvonsa: meistä te puhutte, kun puhutte kestävyysvajeesta. Matkan varrella on löytynyt ihmisiä ja kohtaloita, joissa kokemukset hoivatyön merkityksestä ovat konkretisoituneet. Ongelmien esiin nostamisen ohessa oli myös tärkeää näyttää, missä hyvässä hoivassa on kysymys. Lähihoitaja Tiina tekee raskaita yövuoroja, mutta arvostaa työtään. Hänelle hoivakodin muistisairaat asukkaat eivät ole vain hoivan kohteita, vaan kokonaisia ihmisiä. Me olemme kaikki osallisia hoivan arvon alennusmyyntiin. Näillä hulluilla päivillä olemme yhdessä hiljaisesti hyväksyneet sen, että elämän arvoa pitää ja voi mitata rahassa. Kuopion junassa 22.2.2022  Susanna Helke,  Armotonta menoa – hoivatyön lauluja  -elokuvan ohjaaja.  
Näytä ostoskori