Walhalla - kuukauden pohjoismainen elokuva

SYKSY 2020

Liput / Biljetter: 6 €


To 17.9. klo 16.30  Lone Scherfig: ITALIAA ALOITTELIJOILLE (Italiensk for begyndere, Tanska 2000) -K7- 108 min -suom. tekstitys/sve. textning-

To 22.10. klo 16.30  Frelle Petersen: UNCLE (Onkel, Tanska 2019) -K12- 100 min -eng. tekstitys/English subtitles-

To 5.11. klo 16.30  Amanda Kernell: CHARTER (Ruotsi 2020) -K12- 94 min -eng. tekstitys/English subtitles-

To 17.12. klo 16.30  Rúnar Rúnarsson: ECHO (Bergmál, Islanti 2019) -K16- 79 min -eng. tekstitys/English subtitles-

 

Järjestäjät: Walhalla ry ja Pirkanmaan elokuvakeskus.

Italiaa aloittelijoille

Italiaa aloittelijoille

Italiensk for begyndere

  • Sallittu kaikenikäisille

Tanskalaisen dogmasarjan virkistävimpiin saavutuksiin kuuluu Lone Scherfigin Italiaa aloittelijoille , ja koulukunnan keinotekoiset rajoitukset sopivatkin juuri tällaiseen tarinaan, jossa tutustutaan vapaamuotoisesti kuuden henkilön ydinjoukkoon. Heitä yhdistää toisiinsa ainoastaan italian alkeiskurssi, jonka huipentaa matka Venetsiaan.

Uncle
Pirkanmaan Elokuvakeskus

Uncle

Uncle (tilasto)

  • Sallittu kaikenikäisille

Aamiaisleivät syödään paahdettuna, niiden päälle levitetään reilu kerros Nutellaa, ja taustalla kohisevat TV-uutiset.

Etelä-jyllantilaisella maatilalla rutiinit ovat paikallaan, kun tilan arkea pyörittävä ja samanaikaisesti osittain invalidisoituneesta sedästään huolehtiva parikymppinen Kris tahtoo pitää kaikki langat tiiviisti hyppysissään.

Kun paikallinen eläinlääkäri panee merkille, että Krisillä olisi lahjoja suuntautua eläinlääketieteen opintoihin, ja kun kylältä tuttu Mike rohkaistuu esittämään treffipyynnön, Kris ajautuu punnitsemaan elämäänsä omien haaveidensa tavoittelemisen ja setänsä auttamisen välillä. Ajatus maatilan pölyjen karistamisesta vetää päivä päivältä enemmän puoleensa, mutta onko Kris tiukan paikan tullen lopulta kuitenkaan valmis päästämään vanhasta ja totutusta irti?

Pienellä budjetilla tehty Uncle on kansainvälisiä elokuvafestivaaleja kiertänyt ja myös kotimaassaan tanskalaiskriitikoiden kiittelemä minimalistinen elokuva, joka luottaa ansiokkaasti siihen, että tapahtumat on parasta näyttää katsojalle niiden kertomisen sijaan. Tarina soljuu seesteisesti eteenpäin antaen katsojalle tilaa löytää siitä omat merkityksensä.

Teksti: Suvi Nousiainen / R&A

Charter
Pirkanmaan Elokuvakeskus

Charter

Charter (tilasto)

  • Sallittu kaikenikäisille

Kun ex-mies alkaa käyttäytyä uhkaavasti ja estää Alicea ottamasta yhteyttä lapsiinsa, Alice ostaa äkkilähdön Teneriffalle. Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että uimapuvun lisäksi Alice ottaa kellekään kertomatta mukaansa entisen miehen luona asuvat yhteiset lapset – kesken kivuliaan huoltajuuskiistan, jonka Alice pelkää häviävänsä.

Perhelomalla juodaan mocktaileja ja lauletaan karaokea, mutta tunnelma on kireä, sillä Alicesta erossa olleet lapset eivät ole unohtaneet, että perhe hajosi sen jälkeen, kun äiti itse käänsi selkänsä. Viikko Kanarian saarilla on lyhyt aika parsia menneisyyden arpia kokoon.

Ylistetyllä esikoisohjauksellaan Saamelaisveri (R&A 2017) itsensä läpi lyönyt Amanda Kernell tarttuu myös toisessa pitkässä elokuvassaan yhteiskunnallisesti vaiettuun aiheeseen tarkastellessaan sitä, miten olemme tottuneet katsomaan äitiä ja naista, joka ei ole läsnä lastensa elämässä. Ane Dahl Torp tekee upean ja hienovaraisen roolisuorituksen vanhemmuudestaan taistelevan Alicen ahdinkoa ilmentäen.

Täydellisen äidin myyttiä kyseenalaistaessaan Charter ei myöskään kainostele näyttää avioeron raadollisuutta silloin, kun keskenään kiistelevät vanhemmat ajavat lapsensa umpikujaan hoputtaessaan heitä valitsemaan puolensa äidin ja isän välillä.

Teksti: Suvi Nousiainen / R&A

Echo

Echo

Bergmál

  • Sallittu kaikenikäisille

Echo koostuu 56:sta lyhyestä kohtauksesta tai vinjetistä, joilla ei ole muuta ilmeistä yhteyttä kuin se, että ne alkavat hieman ennen joulua ja päättyvät vuodenvaihteeseen. Rúnar Rúnarsson on kirjoittanut niihin mukaan temaattisia yhtymäkohtia, joista kasvaa muotokuva nykypäivän Islannista.

Elokuvasta tulee mieleen Ruben Östlundin varhaistuotanto ja etenkin Involuntary , jossa niin ikään kestää hetken löytää yhteyksiä staattisen kameran taltioimien kuvien välille. Toki molemmat ohjaajat ovat paljonkin velkaa Roy Anderssonille.

Rúnarsson kuvaa rinnastusten avulla vaurastuneen kotimaansa tuloeroja. Yhdessä kuvassa kaupan työntekijät tyhjentävät viimeisen myyntipäivän ohittaneita elintarvikkeita roskakoriin, ja hetkeä myöhemmin näytetään joulun leipäjono. Joillain on tyylikkäästi sisustetut kodit, mutta pienyrittäjän lainaneuvottelu pankin kanssa ei onnistu millään, vaikka hän vakuuttaa, että joulun myynneillä hän pystyisi helposti kuittaamaan erääntyneet laskut.

Kuvissa näkyy uuden työsopimuksen saanut englantia vaimonsa kanssa kännykkään puhuva maahanmuuttaja, jolla on varaa solariumiin kesken kylmän talven. Myöhemmin nähdään islantia kännykkäänsä puhuva musta siivooja, joka joutuu jäämään yksin jouluksi Islantiin puolison viedessä lapset ulkomaille.

Kauniiden maisemien keskellä Rúnarsson ei arkaile näyttää, että Islannin idylliin mahtuu myös pahaa oloa.

Teksti: Mikko Pihkoluoma / R&A

Näytä ostoskori