Walhalla - kuukauden pohjoismainen elokuva
KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA - TAMPERE SYKSY 2025
OHJELMISTO:
To 25.9. klo 16:45 Gustav Möller: SONS
(Vogter, Tanska/Ruotsi/Ranska, 2024) -K16- 100 min Kieli: tanska, suomenkielinen tekstitys (luultavasti)
To 16.10 klo 16:45 Martin Lund: PSYCHOBITCH
(Norja 2019) -K12- 109 min Kieli: norja, suomenkielinen tekstitys
To 20.11. HUOM! klo 9:00 Eirik Sæter Stordahl: LARS ER LOL
(Norja 2023) -K7- 90 min
Liput 8€
Sarjan järjestävät: Walhalla, Svenska nu, Pohjola-Norden ja Pohjoismainen kulttuuripiste, Pirkanmaan elokuvakeskus

Sons
Vogter
Vetovoimaisen Sidse Babett Knudsenin tähdittämä, moraalin rajamailla häilyvä kuvaus vartijan ja vangin valtaleikistä, joka pitää otteessaan viimeisille minuuteille saakka.
Keski-ikäinen Eva (Sidse Babett Knudsen) työskentelee vartijana korkean turvatason vankilassa. Kun vankikuljetus tuo taloon tuoreet asukkaat, jokin Evan sisällä nyrjähtää. Hän hakee siirtoa vankilan erikoisosastolle, jonne suljetaan kaikkein haastavimmat tapaukset. Eva ottaa silmätikukseen osaston uuden tulokkaan, kiehahdusalttiin nuoren Mikkelin (Sebastian Bull). Pienestä härnäyksestä käynnistyy piinallinen peli, jossa vallankäytön ja moraalin rajat hämärtyvät.
Elokuva johdattelee pohtimaan rangaistuksen merkitystä: yhtäältä vankeja tulee rankaista tuomion perusteella, toisaalta heitä tulisi kannustaa parempaan elämään. Sidse Babett Knudsen tasapainoilee roolissaan näiden kahden maailman välillä kuin veitsen terällä, pitäen katsojan hellissä pihdeissään ja arvuuttelemassa motiivejaan.
Lähde: Maria Lehtonen/Rakkautta ja Anarkiaa
En fångvaktare ställs inför ett moraliskt dilemma när en person från det förflutna anländer till hennes fängelse. Istället för att röja sin relation till den våldsamme och oberäknelige unge mannen, ber hon om att bli förflyttad till hans högsäkerhetsavdelning. Händelsen slungar in henne i en mörk spiral av lögner och farliga beslut som sätter hela hennes liv på spel.
Källa: Filmhyllan

Psychobitch
Kun opettaja pyytää tunnollista ja suosittua Mariusta auttamaan opinnoissa luokan mustaa lammasta Fridaa, kumpikaan ei varsinaisesti riemastu asiasta. Vastakohtien törmätessä toisiinsa tutkailun kohteeksi nousee ryhmän paine ja nuorten kulttuurissa vahvasti vaikuttava sosiaalisen median mukanaan tuoma täydellisyyden tavoittelu.
Kevyesti hengittävän elokuvan parasta antia ovat nuorten päähenkilöiden raikkaat roolisuoritukset. Kapinallinen tyttö ei välttämättä itsekään tiedä miksi kulkee vastavirtaan ja sovinnainen poika joutuu ensimmäistä kertaa elämässään painiskelemaan erilaisten tunteiden kanssa. Turbulenssista saa osansa kokonaisen koululuokan dynamiikka, ja oppilaiden väliset suhteet joutuvat koetukselle.
Lähde: Minna Yläkoski/Espoo Ciné
En av tidenes beste norske filmer?
Om du frågar Frida har hon själv valt rollen som klassens outsider. Marius går på samma klass och har jobbat för sin framgång i skolan och inom sport. När Frida och Marius placeras tillsammans inför ett grupparbete ser Marius chansen att visa vad han kan och hjälpa Frida i hennes skolgång. Men Frida har inga intentioner att få hjälp eller att bli omskött av klassens perfekta kille. Grupparbetet inleder ett turbulent förhållande mellan Frida och Marius.
Källa: Cinemateket NO/Walhalla

Lars er LOL
Uusi lukuvuosi on alkamassa ja Amanda luokkatovereineen odottaa innolla tehtäväänsä ekaluokkalaisen kummina. Innostus vaihtuu kuitenkin pian hämmennykseen, kun Amandan vastuulle annetaan uuden luokkatoverin Larsin opastaminen koulun arkeen. Downin oireyhtymä tekee Larsista koko luokan vitsailun aiheen, ja Amanda ajautuu myrskyn silmään ja itsekin kiusatuksi. Kuinka selvitä tilanteesta, jossa kaikki ratkaisut vaikuttavat huonoilta?
Lähde: Espoo Ciné
När Amanda börjar i sjätte klass får hon i uppgift av sin lärare att vara fadder åt den nya klasskamraten Lars som har Downs syndrom. Vänskapen de utvecklar hamnar i konflikt med Amandas längtan att accepteras av klassens populära tjejer, som är elaka mot Lars.
Lars är LOL är en film om att balansera på randen till tonåren, att få sig en roll tilldelad som man inte har bett om och om att känna sig frestad att göra någon annan orätt för att själv få vara med.
Källa: Svenska filminstitutet