maanantai
19.8.
 
tiistai
20.8. seitsemän euron päivä
 
torstai
22.8.
 
maanantai
26.8.
20.00
TAD-VIIKKO:Melnikovin talo
 
lauantai
14.9.
 
tiistai
17.9. seitsemän euron päivä
 

Huom! Nettikaupasta ostettaviin lippuihin lisätään 0,50€ varausmaksu

Once Upon a Time... in Hollywood Once Upon a Time... in Hollywood Quentin Tarantinon Once Upon a Time… in Hollywood sijoittuu muutoksen kourissa olevaan vuoden 1969 Los Angelesiin. TV-tähti Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) ja hänen pitkäaikainen sijaisnäyttelijänsä Cliff Booth (Brad Pitt) yrittävät selviytyä alalla, jota eivät enää ole tunnistaa omakseen. Käsikirjoittaja-ohjaajan yhdeksännessä elokuvassa laaja näyttelijäjoukko ja monet yhteenkietoutuvat tarinat ovat kunnianosoitus Hollywoodin kultaisen ajan viimeisille hetkille. Pako muurin takaa Pako muurin takaa Kesällä 1979, kylmän sodan piinaamassa Itä-Saksassa kaksi tavallista perhettä haaveilee vapaudesta. He suunnittelevat uskomatonta pakoa Berliinin muurin yli länteen: rohkeus ja nokkeluus aseinaan perheet rakentavat kuumailmapallon pienistä kangaspaloista ylittääkseen Länsi-Saksan rajan. Viikkojen ompelun ja rakentamisen jälkeen on ensimmäisen lennon aika. Hengenvaarallinen yritys menee kuitenkin pieleen ja suunnitelma uhkaa kaatua. Yhdessä he päättävät yrittää uudelleen ja alkaa kilpailu sekä aikaa että Stasia vastaan. Viranomaiset etsivät pettureita tietoisina heidän uusintayrityksestään ja samalla perheet rakentavat vauhdilla entistä kestävämpää kuumailmapalloa – välttäen jättämästä liikaa vihjeitä jälkeensä.   Pako muurin takaa on henkeäsalpaavan jännittävä elokuva, joka perustuu itä-saksalaisten perheiden Strelzykin ja Wetzelin perheiden tositarinaan, joka nousi syyskuussa 1979 otsikoihin ympäri maailmaa. Vahva kuvaus 1970-luvun jännitteisestä ilmapiiristä saavutti suuren suosion Saksassa niin yleisön kuin kriitikoiden keskuudessa. Inna de Yard Inna de Yard Reggae-musiikin esi-isät palaavat yhteen Jamaikalle uuden levyn tekoa varten. Miehet jammailevat yhtä innokkaasti kuin nuoruudessaan, mutta nyt heillä on myös henkilökohtaisia kertomuksia reggaen poliittisesta, sosiaalisesta ja yhdistävästä voimasta.  He ovat oman genrensä legendoja ja musiikkihistorian suurimpia persoonallisuuksia: Judy Mowatt, Kiddus I, Winston McAnuff ja Cedric Myton. Peter Webberin Inna De Yard on nautittava musikaalinen matka sekä suurimmille faneille että reggae-noviiseille. Aatos ja Amine Aatos ja Amine Reetta Huhtanen: AATOS JA AMINE (Suomi/Belgia/Saksa 2019)  73 min -ensi-ilta 9.8.2019 Kuusivuotias Aatos ja hänen ystävänsä etsivät elämän merkityksiä pommi-iskujen ravistelemassa maailmassa.  Molenbeekin kaupunginosa Brysselissä on mediassa leimattu jihadismin pääkaupungiksi, mutta 6-vuotiaille pojille Aatokselle ja Aminelle se on tavallista kotiseutua. Pojat etsivät yhdessä vastauksia isoihin kysymyksiin. Aatos haluaa itselleen oman jumalan koska Aminella on jo Allah, mutta asiaa mutkistaa Aatoksen ystävä Flo, jonka mielestä ihmiset, jotka uskovat Jumalaan ovat tulleet hulluiksi. Aikuisten maailma keskeyttää väkivaltaisesti lasten leikit kun lähistön metroasemalle tehdään terrori-isku. Panssariajoneuvot, aseistetut sotilaat ja poliisit täyttävät kadut. Iltasadut herättävät väkivaltaisia kuvia ja jopa ystävyys joutuu koetukselle. Nykymaailmassa, jossa rajalinjoja meihin ja muihin, "toisiin", tehdään nimenomaan uskontojen perusteella, päähenkilön ennakkoluuloton asenne näyttää mikroskooppisessa mittakaavassa, kuinka kulttuurisilla rajapinnoilla voi aivan hyvin elää ilman mustavalkoisia jakolinjoja. Katsomme maailmaa uteliaan pojan silmin, jonka leikeissä ystävien kanssa hypitään kepeästi muslimeista kristinuskoon ja kreikan mytologiaan.   Ohjaajan sana Kolme vuotta takaperin aloin kuulla kiinnostavia tarinoita siskoni pojasta Aatoksesta ja heidän perheensä elämästä Brysselin Molenbeekissa, kaupunginosassa, jossa suuri osa väestöstä on muslimitaustaisia. Samaan aikaan kun muu maailma rakenteli vastakkainasettelujaan, Aatos sen sijaan oli alkanut kiinnostua intensiivisesti ympäröivästä muslimiyhteisöstä, siitä miten uskonto kuului ja näkyi arjessa, eritoten hänen parhaan ystävänsä Aminen elämässä. Aatoksella oli loputtomia kysymyksiä jumalasta ja hän halusi löytää jumalan myös itselleen. Koin että jotain mielenkiintoista oli meneillään ja kuvaamaan oli lähdettävä saman tien, koska kyseinen vaihe saattoi 6-vuotiaalla olla ohi nopeastikin. Aatoksen jumalapohdinnoissa ja keskusteluissa ystäviensä kanssa tiivistyvät aikuisten maailman realiteetit ja ideologiset kysymykset. Elokuva katsoo maailmaa lasten näkökulmasta: kuinka he reflektoivat aikuisten uskomuksia ja rakentavat omaa maailmankuvaansa. Aikuiset halusin elokuvassa pitää taka-alalla. Päähenkilöissäni Aatoksessa sekä hänen ystävissään Aminessa ja Flossa minua kiinnosti nimenomaan heidän ennakkoluulottomuutensa, joka näyttää kuinka kulttuurisilla rajapinnoilla voi aivan hyvin elää ilman mustavalkoisia jakolinjoja. Leikin lomassa saatetaan käydä väittelyitä hyvinkin perustavanlaatuisista maailmankatsomuksellisista aiheista, mutta näissä sanaharkoissa ei jaella tuomioita, vaan opitaan lisää toinen toisiltaan. Aloitin elokuvani kuvaukset ennen Brysselin terrori-iskuja. Ne tapahtuivat kesken kuvaustemme, ja tietenkin tavallaan lavensivat aiheen pinta-alaa. Minua ei kuitenkaan kiinnostaneet iskut sinänsä, vaan se miten tapahtunut heijastui lasten maailmaan, heidän leikkeihinsä ja pohdintoihinsa. Apollo 11 Apollo 11 Apollo 11 oli ihmiskunnan ensimmäinen askel toiseen maailmaan.   Apollo 11 -lento oli NASA:n ensimmäinen miehitetty avaruuslento, joka laskeutui kuuhun. Kuulennosta kertovassa dokumentissa on ennennäkemättömiä kuvia ja ääniä ja se juhlistaa historiallista tapahtumaa, josta tulee tänä kesänä kuluneeksi 50 vuotta. Apollo 11 on dokumenttielokuva, joka näyttää nuo päivät puolen vuosisadan takaa. Dokumentti näyttää ensimmäisen kuukävelyn, sen valmistelut ja paluun maan kamaralle. Näemme raketin lähdön, itse kuumatkan ja sitä edeltäneet päivät sekä astronauttien että sitä maasta seuraavien näkökulmista.   Ohjaaja Todd Douglas Miller on tehnyt elokuvan hiljan löytyneistä 65mm filmiaarteista sekä yli 11 000 tunnin määrästä äänitteitä. Katsoja pääsee mukaan NASA:n kuuluisimmalle missiolle, joka vei ihmisen kuukävelylle ja teki Neil Armstrongista ja Buzz Aldrinista kaikille tuttuja nimiä. Todd Douglas Miller kertoo: ”What started out as a simple editing exercise, turned into a cooperative effort by an international team of experts. The remarkable discovery of a cache of untouched large format film and audio recordings added another dimension to the project: it was an opportunity to curate and preserve this priceless historical material”. Apollo 11 -kuulennon 50-vuotispäivä on 20. heinäkuuta 2019. Kolmihenkinen miehistö laukaistiin lennolle 16.8.1969 ja astronautit Neil Armstrong ja Buzz Aldrin laskeutuivat kuuhun 20.7. ja tekivät ihmiskunnan ensimmäisen kuukävelyn. Pilotti Michael Collins jäi komentomoduuliin kuun kiertoradalle. Apollo 11 -dokumentti sai maailman ensiesityksensä Sundancen elokuvafestivaalilla tänä vuonna, jossa se voitti parhaan leikkauksen palkinnon ja oli ehdolla Grand Jury -palkinnon saajaksi. Elokuva sai ylistäviä kritiikkejä medialta: "Stunning” FirstShowing.net " 5 Stars, A Masterpiece" Rolling Stone "Perfect” Timeout "Astonishing” Indiewire "Masterful" New York Magazine "One small step for man, but, one giant step for mankind."  Neil Armstrong   Late Night Late Night Legendaarisen talk-show-emännän maailma mullistuu, kun hän ottaa tiimiinsä nuoren naiskirjoittajan. Kiintiöpalkkauksena alkanut yhteistyö johtaa hilpeisiin tilanteisiin, kun eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat naiset löytävät yhteisen sävelen purevien vitsien keksimiseksi. Elvis & Onerva Elvis & Onerva Elvis & Onerva on Mikael Syrjälän käsikirjoittama ja ohjaama esikoiselokuva, joka kertoo nuoruuden vaikeudesta sekä yhteisön ahtaudesta. Onerva (Mimosa Willamo) muuttaa uutena kaupunkiin ja ihastuu oitis Elvikseen (Johannes Brotherus). Kumpikaan ei uskalla myöntää ihastumistaan toisiinsa. Elvis kokee painetta miehisyydestä kavereidensa Ollin (Joel Hirvonen) ja Maxin (David Sandqvist) painostuksen alla. Elviksen kotoa ei tukea heru, sillä hänen vanhempansa eivät voi edes ruokailla samaan aikaan samassa huoneessa. Toisaalla Onerva ystävystyy Pepin (Ella Lymi) ja Miljan (Saana Koivisto) kanssa. Peppi huitelee omissa maailmoissaan, kun Milja potee mustasukkaisuutta exästään Elviksestä. Onerva haluaisi sopeutua tähän kaveriporukkaan, mutta kokee sen vaikeaksi niin ystäviensä kuin isänsäkin puolesta. Onervan isä kaipailee kuolleen puolisonsa perään ja Onerva yrittää pitää uutta arkea pystyssä. Hän ja Elvis eivät kuitenkaan voi olla ajattelematta toisiaan. Kaupungin aikuiset niin Onervan isä kuin Elviksen vanhemmat, sekä nuorten opettaja ja rehtori eivät ymmärrä, mitä heitä ympäröivien nuorten elämässä tai maailmassa ylipäätään tapahtuu. Kaikki yrittävät puuttua, mutteivät osaa. Vaikeista asioista vaietaan, eikä iloista iloita. Kaikki nuoret päätyvät tehdasbileisiin, joissa päihdytään yskänlääkkeestä. Bileissä Elvis ja Onerva pakenevat muista hetkeksi toisaalle, jolloin tapahtuu peruuttamatomia käänteitä koko yhteisön arjessa. Koko yhteisö on tilanteessa, jossa jonkun pitäisi tehdä jotain.   OHJAAJAN SANA Elvis & Onerva kertoo hyväksynnän kaipuusta: Unelmasta, että suosittuna vihdoin voisi olla oma itsensä. Kun aloitin taidekoulussa, meiltä kysyttiin mitä pelkäämme. Mielestäni kysymys oli hassu, sillä enhän minä pelännyt mitään. Koulumme pienissä piireissä koin välillä tuntemuksia, joita en silloin ihan ymmärtänyt tai osannut käsitellä. Aloitin kirjoittamisen ja myöhemmin huomasin pelkääväni yksinjäämistä, sitä tämä elokuva käsitteleekin. Halusin ystävien kanssa tehdä elokuvan nuoruudesta kun vielä olimme nuoria. Elvis & Onerva on elokuva ensirakkaudesta, nuoruuden epävarmuudesta, sukupuolirooleista ja siitä mihin ne voivat johtaa. Muistan teininä miten tavallista oli kuulla, että kaverit olivat olleet mökillä tai ulkomailla ja “menettäneet” neitsyytensä. Tämä elokuva käsittelee juuri maskuliinisuutta ja miesten suhdetta läheisyyteen. Perinteisesti seksi on ainoa areena jossa miehet saavat näyttää herkkyyttä tai haavoittuvuutta. Ja jos ei seksiä pysty harrastamaan, voi ainakin väittää harrastaneensa, koko mekanismin lopulliset seuraamukset joutuu useimmiten kärsimään muut kuin miehet. Samalla isossa osassa on suomalainen puhumattomuuden kulttuuri ja vaikeus käsitellä hankalia asioita. Elokuvat loppuvat, kun rakastava pari saa toisensa mutta oikea elämä ei pääty siihen, joskus emme voi muuta kuin pysähtyä hetkeksi ja vaihtaa suuntaa. Tenebre - Pelkoa ei voi paeta Tenebre - Pelkoa ei voi paeta Peter Neal (Anthony Franciosa) kirjoittaa kaikkein väkivaltaisimpia kauhuromaaneja, kun eräänä päivänä hän löytää itsensä keskeltä sellaista. Sarjamurhaaja häiriköi ja vainoaa häntä. Kaikki hänen viimeisintä kirjaansa työstäneet joutuvat uhreiksi yksitellen…
Näytä ostoskori