Tulossa Arthouse Cinema Niagaran ohjelmistoon

Muutokset ensi-iltapäiviin mahdollisia.

Benedetta
ELKE ry

Benedetta

  • Ikäraja ei vielä tiedossa

Eletään 1600-lukua ja rutto raivoaa Italiassa. Nunnanoviisi Benedetta näkee näkyjä Jeesuksesta, mikä sekä pelottaa että inspiroi kaikkialla läsnä olevaa katolista kirkkoa. Hän itse käyttää tilaisuutta hyväkseen saavuttaakseen valtaa ja seksuaalista tyydytystä.

Mestariohjaaja Paul Verhoeven ( Robocop , Basic Instinct , Elle ) on tehnyt maksimalistisen ja barokkisen elokuvan, jossa mikään ei ole nunnaluostarissa pyhää. Pääosia esittävät  Virginie Efira ja Charlotte Rampling . Tarina pohjautuu  Judith C. Brownin kirjaan  Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy .

Kohuttu Benedetta  sai maailmanensi-iltansa kesällä Cannesin elokuvajuhlilla. "Heittämällä kilpasarjan paras elokuva" (Voima.fi).

Spencer
Finnkino (FI-Cinema)

Spencer

  • Sallittu kaikenikäisille
  • Voi aihetuttaa ahdistusta

Prinsessa Dianan ja prinssi Charlesin avioliitto on jo pitkään ollut vaakalaudalla. Vaikka huhut pettämisestä ja avioerosta kiertävät, kuningattaren Sandringhamin kartanossa vietettävän joulun ajaksi julistetaan välirauha. Ohjelmassa on aterioita ja metsästystä – Diana tuntee kyllä pelin säännöt. Mutta tänä vuonna kaikki tulee olemaan toisin. Spencer on kuvaus siitä, mitä noiden muutamien kohtalokkaiden päivien aikana kenties tapahtui.

Ruusuntekijä
Cinema Mondo

Ruusuntekijä

  • Ikäraja ei vielä tiedossa

Säntillinen Eve on ollut aikanaan yksi maailman kuuluisimmista ja arvostetuimmista ruusujalostajista.  Nyt hänen yrityksensä on vararikon partaalla. Asiaa ei auta se, että assistentti Vera on palkannut puutarhaan kolme hylkiötä, joilla ei ole minkäänlaisia puutarhuritaitoja.  Kuinka ollakaan, yhdessä he kehittelevät hullun suunnitelman, joka voi muuttaa heidän kaikkien elämän pysyvästi…

70 on vain numero
Nordisk Film (FI-Cinema)

70 on vain numero

70 IS JUST A NUMBER (70 on vain numero)

  • Sallittu kaikenikäisille
  • Sisältää seksiä

70 on vain numero kertoo lämpimän komediallisella tavalla suositun naisartistin Seija Kuulan kasvutarinan. Vaikka jumalattaret eivät täytä vuosia, tuo rakkaus eteen asioita, joissa ikä onkin voimavara eikä rasite. Elokuva on kunnianosoitus suomalaisille naisartisteille ja elokuvassa kuullaan useita koko kansan rakastamia hittejä.

 

Annette
Future Film

Annette

  • Sallittu kaikenikäisille
  • Sisältää väkivaltaa
  • Sisältää seksiä

Cannesissa parhaana ohjaajana palkitun Leos Carax’n uutuus on häpeilemättömän melodramaattinen, absurdi ja fantastinen satu, jossa on ohjaajan varhaistyön Pont Neufin rakastavaiset (1990) taianomaista kauneutta ja Holy Motorsin (2012) villiä sekopäisyyttä. Sparksin oudot ja ihanat sävelet kuljettavat mielen pimeälle puolelle syöksyvää, ylenpalttista rock-oopperaa.

Henry McHenry (Adam Driver) on kiistanalainen stand up -koomikko, jonka rakastettu on kaikkien palvoma oopperatähti Anne (Marion Cotillard). Siinä missä Annea kuljetetaan limusiinilla enkelten kaupungin loisteliaimmille areenoille, Henry kaahaa moottoripyörällään laitakaupungin räkäisille pikkuklubeille esittämään omaa showtaan.

Henry valmistautuu esityksiinsä kuin nyrkkeilijä otteluun. Lavalla hänestä kuoriutuu Andy Kaufmanista muistuttava äkkiväärä ja anarkistinen nero, joka performanssissaan etsii yhä uusia tapoja loukata yleisöään.

Marion Cotillard tulkitsee herkästi viihdeteollisuuden raadollisuuteen ja puolisonsa hulluuteen hukkuvaa oopperatähteä. Annen ja Henryn tytär, Annette, osoittautuu poikkeuksellisen lahjakkaaksi – kyseessä on erityislapsi sanan kaikissa mahdollisissa merkityksissä.

Surunkesyttäjät
Pirkanmaan Elokuvakeskus

Surunkesyttäjät

  • Sallittu kaikenikäisille

Surunkesyttäjät on dokumentaarinen elokuva ihmisistä, jotka ovat päättäneet kohdata surun sitä väistämättä tai pakenematta. Filmille kuvattu elokuva kertoo rakkaudesta, muutoksesta, surusta ja luopumisesta.

Suru on aina ravisteleva kokemus, minkä jälkeen kaikki on toisin. Millä tavalla toisin? – Sitä ei voi tietää, ellei pelottomasti astu surun maailmaan ja antaudu muutokselle, jonka suru tuo mukanaan. Elämä on luopumisen harjoittelemista kohti viimeistä luopumista – luopumista elämästä. Elokuvan lyhyistä episodeista kasvaa kollektiivinen tarina elämän rajallisuuden hyväksymisestä ja tarpeesta ylläpitää yhteyttä toiseen ihmiseen, silloinkin kun se on mahdotonta.

Elokuvan ihmiset ja heidän tarinat muodostavat teemallisesti yhden suuren tarinan surun läpi kulkemista ja siitä vapautumisesta. Suru muuttaa aina ihmistä toiseksi, eikä surusta pääse eteenpäin ennen kuin on valmis hyväksymään muutoksen ympäröivässä todellisuudessa ja itsessään. Surunkesyttäminen ei ole raivokasta taistelua, vaan hyväksymistä ja surun kanssa elämistä, mistä kumpuaa voima ja vapautuminen.

 

OHJAAJAN SANA / MINA LAAMO:

Yhteiskuntamme on muuttunut niin, että elämän ajatellaan olevan hyvää vain silloin kun olemme onnellisia. Suru koetaan elämästä irrallisena ja “vääränä”, jonakin mistä pitäisi pyristellä eroon mahdollisimman nopeasti, vaikka sitten lääkkeillä.

Suomessa yli puoli miljoonaa ihmistä käyttää mielialalääkkeitä. Ahdistuneisuushäiriö lisääntyy erityisesti nuorten parissa, mutta myös muissa ikäryhmissä. Alkoholismi on kansantauti ja erilaiset addiktiot vaikeuttavat monien elämää. Monien asiantuntijoiden mukaan juurisyy näihin voi olla kohtaamaton suru. Nopeatahtisessa yhteiskunnassa ei ole aikaa surulle, sillä surun prosessi on hidas ja kivuliaaksi koettu.

Elokuvan tavoite on tehdä surun kokemuksesta näkyvämpää ja arkipäiväisempää yhteiskunnassamme. Elokuvan pyrkimys on vähentää pelkoa vaikeaksi koettuja tunteita kohtaan ja kannustaa tutustumaan myös niihin oman tunne-elämän osa-alueisiin, jotka mieluiten torjumme. Surun kohtaaminen itsessä ja muissa voi olla myös vapauttavaa. Kokemus siitä, ettei olekaan yksin tai vääränlainen, voi olla voimaannuttavaa. Suru voi olla myös suuri muutosvoima elämässä, mutta sen ei myöskään tarvitse olla sitä. Mitä jos surun kohdattuaan ei tarvitsisi olla uhri tai sankari. Mitä jos vain saisi olla surullinen, ja antaa muutoksen ja sen hitaan hyväksymisen tehdä työtään meissä.

Äidit
Cinema Mondo

Äidit

Äidit

  • Ikäraja ei vielä tiedossa

Satokon mies Kiyokazu kärsii aspermiasta. Lapsettomuus painaa pariskuntaa, jonka elämässä on muuten kaikki raiteillaan. Kuultuaan Hiroshiman edustan saarella toimivasta Baby Baton -orpokodista he päättävät tutustua paikkaan, vaikuttuvat siellä vallitsevasta lämpimästä tunnelmasta, ja adoptoivat poikavauvan. Pikku Asato on 6-vuotias, kun Satoko saa hätkähdyttävän puhelun: ”Haluan lapseni takaisin”, ilmoittaa Hikari, joka joutui kotoa karanneena teini-äitinä jättämään vauvansa orpokotiin.

Kirsikkapuiden alla –ohjaaja Naomi Kawase on jo pitkään ollut yksi Japanin eturivin elokuvantekijöitä. Hänen teoksensa pääsevät jatkuvasti Cannesin elokuvajuhlien paraatisarjoihin. Kawasen koskettava uutuus ÄIDIT valittiin myös Japanin Oscar–ehdokkaaksi.

 
Näytä ostoskori