Elokuvakerho Monroe
Elokuvakerho Monroen näytökset jatkuvat
Vuodesta 1968 Elokuvakerho Monroe on kerännyt siipiensä alle elokuvista innostuneita ihmisiä. Jos haluat vaikuttaa tamperelaiseen elokuvatarjontaan, tai ehkäpä vain löytää keskusteluseuraa elokuviin ja kulttuuriin liittyen, on Elokuvakerho Monroe sinua varten. Ulospäin toimintamme kajastaa elokuvanäytösten ja tapahtumien muodossa. Iso osa toimintaamme keskittyy Elokuvateatteri Niagaran ympärille, sillä lähes poikkeuksetta järjestämme elokuvanäytöksemme Niagarassa yhteistyössä Pirkanmaan elokuvakeskuksen (PEK) kanssa.
Näytösten järjestäminen on toimintamme keskiössä. Kaikkien suomalaisten elokuvakerhojen harmiksi näytöstoiminnan järjestäminen on muuttunut alati hankalammaksi vuosi vuodelta: elokuvien vuokrat ja tekijänoikeudet eivät ole ilmaisia, ja läheskään aina haluttua elokuvaa ei ole saatavilla. Kaikesta tästä huolimatta olemme kyenneet tuomaan kankaille tasokkaita elokuvia vuodesta toiseen. Suomessa elokuvia voi ”vuokrata” elokuvateatterikäyttöön niin maahantuojilta kuin Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista eli Kavista. Kavi on museo, jonne on säilötty lähes kaikki elokuvat, joita Suomessa on valkokankaalle tuotu viimeisen kuuden vuosikymmenen aikana. Koska laitos on museo, ei sieltä aina haluttua elokuvaa heru, vaikka sellainen katalogista löytyisikin.
Elokuvien etsiminen ja tuominen kankaalle on monimuotoista ja joskus monimutkaista puuhaa. Kukin näytöksistämme on saanut alkunsa yksittäisen jäsenen ajatuksen siemenestä, josta yhdessä olemme muokanneet jotain laadukasta, jotain erityistä – elokuvatapahtuman. Me monroelaiset olemme aina ja alati avoimia kohtaamaan uusia ideoita, ja ennen kaikkea, ihmisiä.
Baise-moi - Pane mua
Elokuvakerho Monroe esittää 35 MM -filmikopiolta Virginie Despentesin ja Coralie Trinh Thin eksploitaatioelokuvan Baise-moi – Pane mua (2000). Despentesin kohuttuun esikoisromaaniin perustava teos kertoo kahdesta nuoresta naisesta, jotka lähtevät tuhoisalle road-tripille. Rosoinen kulttifilmi käsittelee provokatiivisesti niin raiskausta, väkivaltaa, ystävyyttä kuin seksuaalista halua, ja sitä voi pitää Thelman & Louisen huonosti käyttäytyvänä sisarena. Ilmestyessään Pane mua herätti kohua pornoistuneella estetiikallaan ja väkivaltaisuudellaan, mutta sittemmin se on saanut kiitosta raiskaus-kosto-genren uudistamisesta. Pinnallisin puolin shokeeraava teos pakottaa katsojan pohtimaan kysymyksiä voimautumisen rajoista ja ehdoista.
Näytäntöä edeltää kaikille avoin johdatus elokuvaan.